tiistai 19. toukokuuta 2015

Utö päivä 2.

Aamulla kello pärähti soimaan klo 5:00. Ajateltiin retkeillä aamulla tiukemmin, kun iltapäiväksi oli luvassa sadetta. Unenpöpperössä kuvailin ikkunasta hernekerttua, joka oli jotenkin outo. Kuvat olivat hämäriä ja mietittiin voisiko niissä olla tarunhohtoinen kirjokerttu, mutta päädyttiin "ehkä outoon hernekerttuun"
Kerttu piipahti aamulla pihapensaassa
Lähdimme pikkuhiljaa ulos ja lampsittiin majakalle staijaamaan. Aamu oli komea.
Aurinko nousee
Kylä aamuvalossa

Haahka aamuvaloissa kämpän läheisessä lahdessa

Kikittävän käenpiian silhuetti

Muutolta saapunut mustapääkerttu naaras oli pahasti väsähtänyt.
Majakan juurella oli sopivasti tuulensuojassa
Näkymä kylän ylitse
Näkymä etelään
Muutto oli huonosta tuulen suunnasta johtuen nollassa, mutta lahden pohjukassa oli mustakurkku-uikkuja, muutama ruokkiletka lensi merellä. Lähikontakti saatiin mereltä komeassa myötävalossa saapuneesta nuolihaukasta. Pensaskerttu lauloi itsensä taustalla vuodariksi.
Nuolihaukka
Majakalta jatkettiin Itäniitylle ja siellä nähtiin vilaukselta reissun eka sinirinta. Käytiin aamupalla ja sen jälkeen alkoi vähän sadella ja tuuli yltyi melko kovaksi päivän mittaa. Käytiin Eteläkarjessä ja eksyiltiin saaren jäteasemalle.
Ristisorsia Itärannalla.

Saatiin vinkki, että kirjokerttu oli nähty hotellilla. Suunnattiin sinne, mutta kerttua ei näkynyt monista etsijöistä huolimatta. Mentiin sadetta pakoon ja huomattiin, että sisäpihallamme oli ruokintapaikka, jossa oli vuoden eka punavarpunen.
Peippo, Viherpeippo ja punavarpunen ruokinnalla. Myös vihervarpuset ja västäräkki hyödynsivät ruokintapaikan antimia.
Sadekuuron aikana tutkailtiin uudelleen aamuista kerttukuvaa ja tultiin siihen tulokseen, että kyllä siinä taitaa kuitenkin olla kirjokerttu! Iltapäivällä sää parani ja käytiin jälleen Itärannalla ja Itäniityllä. Sateen jäljiltä matkalla oli paljon lintuja näkyvissä. Heti hotellin pihassa kirjokerttu oli taas löytynyt hiekkakentältä ja ihmeteltiin sitä aluksi.
Kirjokerttu ruokailemassa
Haahkammam oli hautomassa kiven kolossa hotellin kiviaidassa.
Karikukko Itärannalla
Kirjosiepot piti tarkistaa sepelsieppojen toivossa.
Kivitasku
Leppälintu pihan valotolpassa
Pikkulepinkäisiä oli noin 4 saaressa
Aina sympaattinen pikkusieppo hotellin pihalla.
Itärannan rakkolevävallit olivat houkutelleet useampia sinirintoja ruokailulle ja välillä ne vilahtivat avoimesti näkyville.
Sinirinta
 Illalla tuuli oli todella kovaa ja sateli, joten jätin iltaretken välistä, kun koko reissun vaivannut flunssakin äityi pahemmaksi ja vei voimia.